كلاسيكيات الموسيقى العربية * أرشيف * استماع *  تحميل *  نقد فنى *  تحليل موسيقى* أفلام * صور *  تسجيلات * كلاسيكيات الموسيقى العربية
كلاسيكيات الموسيقى العربية * الخمسة الكبار * سيد درويش * محمد القصبجى * زكريا أحمد * محمد عبد الوهاب * رياض السنباطى * نجوم الغناء العربى * أم كلثوم * عبد الوهاب * فيروز * عبد الحليم * ألحان التراث * موشحات * قصائد * أدوار * كلاسيكيات الموسيقى العربية

الأربعاء، 30 يناير 2019

أم كلثوم - النجريدي - شفت بعيني ماحدّش قال لي

شفت بعيني ماحدّش قال لي - أم كلثوم 1925
(التقل ليه)
كلمات أحمد رامي؟
ألحان أحمد صبري النجريدي
ملاحظات فنية
القالب - طقطوقة
المقام الموسيقي - شوري
الأسلوب السابق الأقرب - سيد درويش في الأدوار
الأسلوب اللاحق الأقرب - زكريا أحمد
المقدمة - مقدمة دور ضيعت مستقبل حياتي - سيد درويش
الطبقة الصوتية - تم رفع طبقة الصوت درجة كاملة عن درجة الركوز الطبيعية لمقام الشوري (دوكاه / ري) 

شفت بعيني ماحدّش قال لي
التقل ليه يا مالك قلبي قصدي تمللي تكون جنبي
ما تقول لي بس إيه ذنبي
شفت بعيني محدش قال لي

التقل ليه ده حرام عليك أديني اهوه ما بين يديك
يكفى دلال وحياة عينيك
شفت بعيني ما حدش قال لي

شفت الحليوة في البستان قوامه يشبه غصن البان
ولمحت على صدره الرمان
شفت بعيني ما حدش قال لي

إمتى أشوف حبي الفتان يضحك ويلعب زي زمان
وأقول يا ناس اهو جه وبان
شفت بعيني ما حدش قال لي 
روابط 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق