دور عشقت روحك - محمد عبد الوهاب
مقام كورد - كلمات محمد متولي 1930
عاد عبد الوهاب في دور "عشقت روحك" لتقفي خطى سيد درويش في تلحين الأدوار، ويظهر بوضوح تأثره بلحن دور سيد درويش الشهير "أنا هويت" وهو من نفس المقام "كورد"، ليس في النموذج لأن النموذج لم يضعه سيد درويش بنفسه وإنما في صياغة الجمل اللحنية، خاصة في المقدمة والمذهب، والميل إلى العاطفة أكثر من "الصنعة" بصفة عامة
يضيف عبد الوهاب هنا إيقاعا غريبا على الأدوار هو إيقاع "نوخت" المستخدم عادة في الموشحات وميزانه 4/7 ، مع بداية البيت "واسيني يوم فرّح قلبي .. دا البدر بات سهران يواسيني .." ويستمر هكذا إلى نهاية الدور
يضيف عبد الوهاب هنا إيقاعا غريبا على الأدوار هو إيقاع "نوخت" المستخدم عادة في الموشحات وميزانه 4/7 ، مع بداية البيت "واسيني يوم فرّح قلبي .. دا البدر بات سهران يواسيني .." ويستمر هكذا إلى نهاية الدور
عشقت روحك وعشق الروح مالوش نهاية
وايه يفيدك لو طال النوح وزاد أسايا
يا روحي شوف ذلي وهواني
حرام عليك هجرك ضناني
قادر تداوي الفؤاد وليه تسيبه يقاسي
عليل كواه البعاد دواه في إيدك يا قاسي
قادر كده والفؤاد وليه تسيبه يقاسي
واسيني يوم فرح قلبي
ده البدر بات سهران يواسيني
والورد شاف حالي في حبي
صبحت دموعه تسيل علشاني
وانت اللي لي يا نور عيني
يكفى أسيه واعطف علي هجرك ضناني
أدوار أخرى لعبد الوهاب ده البدر بات سهران يواسيني
والورد شاف حالي في حبي
صبحت دموعه تسيل علشاني
وانت اللي لي يا نور عيني
يكفى أسيه واعطف علي هجرك ضناني
يا ليلة الوصل
أحب اشوفك
القلب ياما انتظر
حبيب القلب
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق